Tagarchief: Waardering

Slavernijheden

Op vakantie buiten Nederland bezocht ik dit jaar twee musea die aandacht bleken te besteden aan slavenhandel en slavernij. Hoe komt het dat deze onderwerpen, voor zover ik weet, in geen enkel Nederlands museum aan de orde komen, terwijl Nederland een groter aandeel in de internationale slavenhandel had dan de landen die ik bezocht. Waarom in het heden zo weinig over het slavernijverleden? Lees verder…

Waarderen van erfgoed – de rol van de deskundige

Sinds voorjaar 2011 is de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) op LinkedIn actief met een (gesloten) discussiegroep Waarde en Waardering van Cultureel Erfgoed. De groep is voor het RCE een middel om haar ideeën over cultuurhistorische waardering te ontwikkelen. Door fusies van de landelijke erfgoedkoepels tot het één instituut is de ambitie om een uniforme waarderingsmethode te gaan hanteren. Een probleem is dat de bestaande methoden afkomstig zijn uit de monumentensector en dus gebaseerd op het waarderen van een overzichtelijk aantal objecten. Hoe moet de waardering van het Nederlandse roerende erfgoed worden aangepakt? Een conservatieve schatting komt voor Nederland namelijk uit op zo’n 45 miljoen museumobjecten. Wat vindt ErfgoedTransformatie? Lees verder…

Geschiedenis Online Prijs – waarderen in de praktijk

Dinsdag 14 februari 2012 vond in het National Archief de prijsuitreiking plaats van de Geschiedenis Online Prijs voor de beste historische websites van 2011. De vakjury heeft de website VeleHanden.nl tot algehele winnaar uitgeroepen. Daarmee bewijst ErfgoedTransformatie dat het met zijn recente blogpost de vinger aan de pols heeft. Dit jaar werd voor het eerst een publieksprijs toegekend. De winnaar daarvan is Deurnewiki.nl. Als het gaat om publieksparticipatie en – waardering is het opmerkelijk dat geen van de bekroonde websites van de vakjury in de top 10 van de publieksprijs voorkomt. Lees verder…

Erfgoed leeft of zal niet zijn

(Een recente bijdrage aan de actuele discussie in de LinkedIn-subgroep Waarde en Waardering van Cultureel Erfgoed ; integrale herplaatsing i.v.m. members only.)

Ik denk dat we terug moeten naar de oorspronkelijk vraag over het al dan niet betrekken van de ‘leek’ bij cultuurhistorische waardering van erfgoed. Er zijn een aantal praktische redenen om de ‘leek’ bij waarderen te betrekken. Er is ook een principiële reden. Uit de discussie wordt namelijk duidelijk dat erfgoed pas erfgoed is als het leeft in de gemeenschap. Erfgoed leeft of zal niet zijn. Het actief betrekken van het publiek is dus niet een vraag, maar een dure plicht.

Bij de maatschappelijke en politieke waardering van cultuur en erfgoed spelen processen die een afspiegeling zijn van het publieke debat in het algemeen. Naar mijn mening zijn de inzichten van Alexis de Tocqueville over democratie de laatste jaren weer zeer actueel. Hij signaleerde 150 jaar geleden al een inherent gevaar voor een democratische gemeenschap. Het gevaar is dat burgers zich afwenden van het politieke bedrijf en hun burgerlijke vrijheid vooral gaan benutten om ieder voor zich bezit te verwerven en als het kan daarvoor de staat in te zetten. Naar mijn mening is dit proces op dit moment in Nederland in volle omvang gaande. Lees verder…

Waarde en waardering van cultureel erfgoed

Ik heb Robert M. Pirsig’s tweede meesterwerk Lila: een onderzoek naar zeden maar weer eens uit de kast gepakt. In Lila vinden we een verdere uitwerking van Pirsig’s  Metafysica van de Kwaliteit, waartoe een aanzet gegeven werd in de beroemde voorganger Zen en de kunst van het motoronderhoud: een onderzoek naar waarden. (Want kwaliteit, waarden en zeden, daar gaat onze discussie natuurlijk over.)

Was de conclusie in Zen dat kwaliteit (of waarde) als eigenschap (in onze westerse subject-object wereld) ondefinieerbaar is (niets heeft kwaliteit, kwaliteit bestaat naast subjecten en objecten als afzonderlijke entiteit), in Lila betoogt Pirsig dat we – als we kwaliteit toch willen definiëren – af moeten stappen van de wetenschappelijke (westerse) subject-object visie maar metafysisch onderzoek moeten doen naar niet-dualistische (niet aan subject of object gebonden) kwaliteit via de morele waardepatronen die met die kwaliteit geassocieerd kunnen worden. (Misschien is dat wat we in onze discussie ook willen benaderen?) Lees verder…